Thursday 17 February 2011

I am not 'U' ~~~




Takde manusia yg same kt atas muka bumi ny.pasti,setiap manusia mmpunyai perbezaan pndpt,anggapan dan juga perspektif dlm sesuatu prkara.begitu juga dlm hubungan diantara manusia yg mne memerlukn keserasian untuk mengekalkan keakraban dan perasaan kasih syg diantara satu sama laen teruatamanya hbgn diantara lelaki dan perempuan (suami isteri).antara faktor yg mmpengaruhi hbgn sebegini adalah,kesetidakfahaman,kurg kepercayaan dan juga gagal utk menerima kekurangan psgn.


Pertama sekali, demi memeilhara sesuatu hbgn, setiap psgn sanggup utk mlakukan apa sekali pun asalkan hbgn mereka dpt diperbaiki dr semasa ke samasa.begitu juga sy, sy snggup.namun, setiap hbgn akan didatangi dgn pelbagai mslh,kecil dan besar.sy percaya utk mngelak mslh seperti salah fhm memerlukan skil memahami perasaan psgn dan juga skil utk cuba meletakkn dri ditempat psgn.sudah tntu psgn tdk akan menerima apa yg kita terima dalam perspektif yg sama, dgn itu,setiap psgn perlu belajar utk terima fahaman yg baru terhadap sesuatu prkara.selain itu, slh fhm juga akn berlaku jika kita cuba utk mnjadikan psgn seperti diri kita. perubahan kearah kebaikan adlah sesuatu perkara yg baik, namun kita harus melihat perkembangan dan juga penerimaan dr psgn. masa juga mempengaruhi proses perubahan yg mana, manusia memerlukan jngka masa yg berbeza untuk melakukn perubahan. ada yg memerlukan masa yg pendek, dan ada yg memerlukan masa yg sgt pnjg.

Keduanya adalah kepercayaan.kepercayaan merupakan isi yg pntg dlm hbgn. dgn kepercayaan, kta akn lebih memahami psgn dan mudah utk kita berada bersama psgn dlm keadaan selesa tnpa prasangka buruk.kepercyaan dpt dikekalkan dgn menjaga dan memelihara percaya itu dgn baik dan teliti dan juga memerlukan komitmen yg tinggi. proses menjaga inilah yg perlu dititikberatkn kerana sesuatu keprcayaan itu akan hilang dgn kegagalan kita utk mnjaga hati psgn.kepercyan juga akn hilg walaupon dgn kesalahn yg kecil. bg sy, integriti juga harus dikekalkan utk memelihara kepercayaan agar kita mempunyai pendirian yg tetap dan bukan senang untuk diragui.

yg ketiganya, adlah penerimaan kekurangan pasgn.perkara ini adlah perkara yg agak sukar utk dilakukan oleh setiap psgn. sy pasti, setiap psgn mempunyai mslh utk menerima kekurgn psgn dlm tempoh yg pnjg.tempoh setahun adlah terlalu awl utk kita lihat samada psgn kita mampu dan suka utk menerima kekurg kita.mungkin tahun kedua dpt membuka mata kita terhdp dunia realiti. utk hbgn yg kekal lama, sy percaya kita bukan saja perlu utk belajar menerima kekurg psgn, malahan kita perlu suka kekurgn yg ada agar tiada perasaan ketiakpuasan hati ataupun 'sakit hati' muncul sepanjang bersama.proses penerimaan kekurg ini juga perlu ditambah dgn adaptasi trhdp kekrg psgn. kita perlu belaja utk menyesuaikan dri kita dgn kekurgn yg ada kerana diri kita juga ada kekurg. dgn itu, sikap bertlak ansur itu perlu supaya tiada perasaan 'sakit hati' itu di kedua2 belah pihak.
sy yakin dgn ketiga2 faktor ini, sy dpt mmperbaiki dri sy dan juga hbgn yg ada ~~~ (muhasabah diri)


3 comments:

  1. tulis sndri ke weyh?x percaya...hehe..wah.cantek blog...:)

    ReplyDelete
  2. mezti la...bm i terer kn...?? huhu...tq!

    ReplyDelete
  3. wani,masih byk lg faktor yg nk kena hurai..sume tu wani akan tau once bile wani kawin nnti..percayalah...peace dear...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...